"Het rare van goede automatisering is, je moet er juist niks van merken. Het moet gewoon werken en dat doet het."

Martijn van Hulten en Mark van der Pol, Marbel Advies

Contact

Telefoon 013 747 0 747

Direct bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 7.30 tot 17.00 uur.
Buiten kantoortijden bereikbaar voor spoedstoringen. Meer informatie? Support nodig?

Voice over IP

Over Voice over IP, afgekort VoIP, wordt veel geschreven. Maar wat is Voice over IP precies? Hoe werkt het? Wat zijn de voordelen en welke punten verdienen aandacht?
Wat is Voice over IP?
VoIP staat voor bellen via internet. In plaats van bellen met een KPN telefoonlijn, wordt gebruik gemaakt van een internetverbinding om telefoongesprekken te voeren. Bellen met VoIP kan plaatsvinden tussen VoIP-telefoontoestellen (hardphone) maar ook tussen computers waar telefoonsoftware op draait (softphone). In dat geval belt u niet met een vast toestel maar met een headset via uw eigen computer. Wanneer u met VoIP gaat bellen, heeft u geen KPN abonnement meer nodig. U sluit, vaak goedkoper, een abonnement af bij een VoIP provider.

Wat zijn de voordelen?
Bellen met VoIP biedt voordelen op het gebied van functionaliteit, beheersbaarheid en kosten.

Functionaliteit:

Een VoIP oplossing biedt meer functionaliteit en werkt vele malen eenvoudiger dan een telefooncentrale. Wijzigingen kunt u zelf, zonder ingewikkeld programmeerwerk, doorvoeren. Daarnaast werkt u efficiënter. Met één druk op de knop belt u bijvoorbeeld een telefoonnummer dat u op een internetpagina of in uw eigen softwarepakket ziet. Uw telefoon is immers geïntegreerd in uw computernetwerk.

Vanuit uw eigen server beheert u zelf, op een eenvoudige manier, bedrijfsbreed alle telefonie zaken.

Zo kunt u bijvoorbeeld:
• een eigen telefoonnummer aanmaken voor iedere medewerker;
• eenvoudig wachtmuziek instellen of wijzigen;
• nieuwe wachtrijen (queues) aanmaken;
• een eigen nummerplan aanmaken en wijzigen.
Medewerkers kunnen op hun eigen werkplek:
• bellen vanuit hun eigen softwarepakketten;
• eenvoudig telefoongesprekken opnemen en later weer terugluisteren;
• snel en gebruiksvriendelijk gesprekken doorschakelen naar een collega, voicemailbox of mobiele telefoon;
• meeluisteren of meepraten met een telefoongesprek van een collega;
• gemakkelijk groepsgesprekken (conference calls) organiseren.

Beheersbaarheid:
Telefonie wordt geïntegreerd in uw bestaande netwerk. Dat resulteert in lagere onderhoudskosten en efficiënter netwerkgebruik. VoIP telefonie wordt vanaf een centrale locatie voor meerdere vestigingen aangestuurd. Medewerkers op thuiswerkplekken zijn eenvoudig aan het systeem te koppelen zodat ze thuis gewoon bereikbaar zijn via het interne telefoonnummer.

Kosten:
De VoIP software wordt vaak op een bestaande server geïnstalleerd. Een dure, ingewikkelde telefooncentrale is dus niet nodig. Dat betekent dat de investeringskosten laag zijn. Daarnaast kunt u flink besparen op belkosten doordat uw KPN abonnement vervangen wordt door een goedkoper abonnement bij een VoIP provider.

Wat zijn de aandachtspunten?
Naast de vele voordelen die VoIP biedt zijn er zeker ook aandachtspunten. Betrouwbaarheid is daarvan de belangrijkste. Het internet is een zeer complex netwerk waar veel mis kan gaan. Een betrouwbare oplossing vereist daarom:
• een stabiel netwerk. Het transport van spraak stelt eisen aan het netwerk om te voorkomen dat drukte op het netwerk een negatieve invloed uitoefent op de gesprekskwaliteit.
• een betrouwbare internetverbinding. Zonder internetverbinding is er immers geen telefonie.
• een gecertificeerde leverancier die zorgt voor een veilige inrichting van uw systeem.
• fallback scenario’s. Hoe lost u situaties als het wegvallen van uw internetverbinding of een defecte server zo snel mogelijk op? Goede fallback scenario’s minimaliseren of voorkomen down-time bij problemen.


Lannet IT en VoIP
Een aantal jaar geleden stond VoIP nog in de kinderschoenen. Er kwamen dagelijks aanbieders bij met veelbelovende nieuwe ideeën. Het aantal aanbieders was groot, de markt ondoorzichtig en de techniek relatief jong. Inmiddels is aan de randvoorwaarden voor een succesvolle VoIP implementatie voldaan. Er is een betaalbare en voldoende snelle infrastructuur beschikbaar en de soft- en hardware zijn goed ontwikkeld voor zakelijk gebruik. VoIP heeft zich ontwikkeld en Lannet IT is nu, met haar gecertificeerde medewerkers, in staat een betrouwbaar concept aan te bieden dat voldoet aan strenge kwaliteitscriteria:
• kwalitatief hoogwaardige apparatuur van onder andere Tiptel;
• betrouwbare providers zoals Signet;
• gedegen VoIP software van 3CX;
• een stabiele internetverbinding.

Conclusie
VoIP is de afgelopen jaren ontwikkeld en biedt de mogelijkheden om een stap verder te gaan richting efficiëntere bedrijfsvoering en kostenbesparing. We verwachten dat VoIP nu een enorme vlucht neemt en dat steeds meer bedrijven telefoongesprekken via VoIP gaan voeren. Lannet IT biedt een betrouwbare VoIP oplossing die zich in de praktijk bewezen heeft. Wilt u daar meer over weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Waarmee kunnen wij u helpen?

Partners